FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt03/10/2013

Nyttjanderätt till lada på annans mark

Min far har sedan 1960 disponerat en lada som stod på hans fars och mors mark. Idag ägs marken av ett brorsbarn, som hävdar att min far inte har rätt att använda ladan mer. I ett telefonsamtal skulle han bryta upp låset och sätta dit ett eget. Gäller det muntliga avtal som min far har ? Han skulle få använda ladan så länge han ville sade hans far och mor. Alla nu levande i byn vet att pappa alltid 'haft' ladan för sina grejer.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågor som rör fast egendom (mark) behandlas i Jordabalken. Reglerna är tämligen omfattande och det finns flera former av upplåtande av fast egendom (upplåtelse är när man exempelvis lånar eller hyr ut ett föremål, till skillnad från när man säljer eller ger bort det, vilket kallas för överlåtelse).

Det förefaller som att den form av upplåtande som din far har njutit är en s.k. nyttjanderätt, eftersom att det har rört sig om en upplåtelse utan vederlag, som med andra ord kallas för en benefik upplåtelse. En sådan överenskommelse kan vara antingen muntlig eller skriftlig.

Nyttjanderätt till fast egendom regleras i Jordabalkens sjunde kapitel (JB 7:1). Häri ges att när en fastighet som "belastas" med en nyttjanderätt så följer som huvudregel nyttjanderätten inte med i överlåtelsen så till vida säljaren inte informerar om nyttjanderätten för nye ägaren, eller om nyttjanderätten grundas på ett skriftligt avtal. Ett undantag från detta ges dock i JB 7:14, där sägs att nyttjanderätten kan gälla mot även nye ägaren ifall denne borde ha känt till nyttjanderätten.

Rättsläget kring ladan verkar alltså inte helt klarlagt, och det verkar långt ifrån omöjligt att din far har rätt att fortsätta nyttja ladan. Om inte den nya ägaren är väldigt säker på att han har någon form av rätt till ladan så kan det förefalla lite vådligt av denne att bryta upp lås och sätta dit egna, eftersom att detta skulle kunna bedömas vara  egenmäktigt förfarande eller olaga intrång ifall det är din far som har nyttjanderätt (eller eventuellt annan rätt) till ladan.

En nyttjanderätt kan sägas upp, men en det måste avgöras huruvida upplåtelsen av nyttjanderätten är tidsbestämd eller menad att gälla för all framtid, som följer av JB 7:5. Vad bedömningen landar i påverkar rätten att säga upp nyttjanderätten, och den eventuella uppsägningstid som då bör gälla. En upplåtelse som gäller för all framtid är svårare att säga upp, men det är  inte helt omöjligt att göra så. Dock så bör då en skälig uppsägningstid iakttas.

Fram tills dess att den nye ägaren kan frambringa bättre argument än era till varför ladan är hans borde han alltså avvakta med sitt agerande. Ifall han inte godtar era argument så kan det vara på sin plats för er att söka vidare juridisk hjälp där er fråga kan undersökas mer ingående.

vänligen,

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare