FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt07/09/2013

Nyttjanderätt i fastighet vid överlåtelse

Kan ett muntligt nyttjanderättsavtal vara giltigt vid en försäljning av belastande fastighet? Avtalet är ingått i vittnens närvaro.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om fast egendom hittar du i Jordabalken (JB), se https://lagen.nu/1970:994.

Det finns inget formkrav för avtal gällande nyttjanderätt i fastighet. Muntliga avtal är alltså gällande mellan nyttjanderättshavaren och upplåtaren. Vid en försäljning av fastigheten så kan det dock bli problem vid en tvist mellan rättighetsinnehavaren och förvärvaren. Som huvudregel så ska den äldsta rätten ges företräde framför den yngre vilket innebär att nyttjanderätten ska ges företräde. Det finns dock ett undantag; om överlåtaren är i god tro gällande nyttjanderätten och överlåtaren är först med att få sin rätt inskriven så är nyttjanderätten inte gällande mot förvärvaren (JB 17 kap 1 § och 2 § 3 st och 7 kap 14 §).

Om det istället hade funnits ett skriftligt nyttjanderättsavtal och rättighetsinnehavaren hade tillträtt fastigheten innan överlåtelsen så hade rättighetsinnehavaren haft företräde även framför en godtroende förvärvare (JB 7 kap 13§).

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare