FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt18/02/2014

Nytt bo/umgänges avtal i strid med domslut?

Hej, Jag är mamma till en nioårig pojke som har ett växelvis boende (veckovis) hos mig och sin pappa. Pappan och jag har delad vårdnad och allt är reglerat i ett domslut från tingsrätten sedan ett år tillbaka, även tider för hämtning, lämning osv finns med i domslutet. Pappan och jag går nu i frivilliga samtal på familjerätten då saker inte fungerar som de bör. Min undran är om vi skulle kunna sluta ett nytt avtal i familjerätten, vilka möjligheter har vi att gemensamt "bryta" mot domslutet och är det giltigt rent juridiskt eller måste ett nytt avtal regleras i tingsrätten? Mvh Lina

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har ställt din fråga hos Lawline.

Ni har alla möjligheter att ''bryta'' mot tingsrättens beslut. Utgångspunkten i föräldrabalkens regler kring föräldrarnas vårdnad, umgänge och barnets boende har som utgångspunkt att frivilliga överenskommelser ska nås mellan föräldrarna i första hand. Därav så ges möjlighet för föräldrar att sinsemellan sluta avtal om boende, umgänge och vårdnad. (1)

För att ett sådant avtal ska vara giltigt krävs att det är skriftligt och att socialnämnden godkänner det.

Lagrum:

1. 6 kap. 6§, 14a§, 15a§ föräldrabalken.

Om du själv vill läsa föräldrabalkens regler hittas de https://lagen.nu/1949:381.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare