Nytt avtals betydelse för tidigare avvikande avtalsvillkor

Hej Lawline,

Jag har tidigare fått sms-reklam från ett företag, i deras sms framgick tydligt hur jag kunde avregistrera mig så jag gjorde detta. Nu har jag återigen börjat få sms från dem, varvid jag mejlade deras kundtjänst. De hävdar att jag bara kan avregistrera mig en termin åt gången, eftersom att jag förnyar mitt medlemskap varje termin.

Det finns en avtalsrelation mellan mig och företaget och i deras allmänna (standardiserade) villkor framgår att de förbehåller sig rätten att skicka sms till mig med reklam.

Har de rätt att automatiskt förnya sina sms-utskick? Alltså: Kan det samtycke jag lämnar när jag förnyar avtalet och godkänner deras villkor ersätta mitt tidigare avregistrerande (icke-samtycke)?

Jag har bl.a. kikat lite på konsumentsverkets riktlinjer om direkt och indirekt samtycke, men blir egentligen inte klokare. Tacksam för hjälp!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att du, i och med din förnyelse av ditt medlemsskap, på nytt accepterar det standardiserade avtal som gäller mellan dig och företaget så gäller det i dess standardiserade lydelse. När du förnyar ditt medlemskap för en ny termin ingås alltså en ny avtalsrelation mellan dig och företaget och ersätter därmed det äldre avtalet (i vilket du avregistrerat dig från reklam-utskicken). Det handlar därmed om ett direkt samtycke.

Skulle det vara så att du inte vidtar en aktiv handling inför varje termin utan att medlemskapet förnyas av sig självt och du istället förväntas att själv avregistrera dig för att medlemskapet inte ska fortsätta och väljer att inte avregistrera dig så handlar det om ett indirekt samtycke. I båda fallen ingår du dock ett nytt avtal (om detta framgår av villkoren).

Sammanfattningsvis så har företaget rätt att skicka ut nya reklam-sms i enlighet med det avtal du ingår med företaget när du förnyar ditt medlemskap.

Hoppas att du fick svar på din fråga, om något är otydligt så kommentera gärna i kommentarsfältet nedan.

Lawline RådgivareRådgivare