Nytt äktenskapsförord som ersätter det gamla

Hej, Min man vill skiljas. Jag är nästan helt utan inkomst och undrar hur man går tillväga för att begära rättshjälp för juridisk rådgivning (ingen tvist)? Har ett gammalt äktenskapsförord då min make hade tillgångar med sig in - kan man skriva ett nytt där man specificerar de tillgångarna i pengar, men att allt förvärvat efter äktenskapets ingång ska delas (har exv gjort flera husköp under årens gång med vinster)? Stort tack på förhand!

Lawline svarar

Hej Ulrika! Ni kan absolut skriva ett nytt äktenskapsförord. Där kan ni bestämma som ni vill vilken egendom som ska vara enskild egendom och vilken som ska vara giftorättsgods, oavsett innehållet i det gamla. Observera dock att det ska upprättas skriftligen och undertecknas av båda makarna. Slutligen ska äktenskapsförordet registreras hos Skatteverket, se 7:3 äktenskapsbalken (1987:230), ÄktB. Gör då tydligt att det är detta, inte det gamla, äktenskapsförordet som ska gälla. Var också i övrigt så tydlig som möjligt när du/ni utformar det. Det är olika enskilda ägodelar (en fastighet, en viss summa pengar, en TV och så vidare) som blir föremål för en uppdelning av detta slag, inte själva värdet av den sammanlagda egendomen. Det är dock helt godtagbart att reglera framtida, ännu ej uppkomna tillgångar på detta sätt, 7:3 ÄktB.

Angående din fråga om professionell juridisk rådgivning så föreslår jag att du vänder dig till en advokatbyrå och förklarar att du har låg inkomst, och din situation i övrigt, och hör dig för om villkoren för dig enligt rättshjälpslagen (1996:1619) för att få juridisk rådgivning eller rättshjälp. Viss rådgivning ger också vi på Lawline, både skriftligen och via telefon.

Lars BålmanRådgivare