Nytt äktenskapsförord

Jag är gift och äger 100% av fastigheten vi bor på, nu vill min fru ha del i fastigheten, (vi har äktenskapsförord på att jag äger hela fastigheten), kan jag ge min fru i gåva halva fastigheten, med förbehåll att jag får ta över hennes del och bo kvar på fastigheten vid en eventuell skilsmässa .

Eller kan jag reglera detta med ett nytt äktenskapsförord?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Ja, du kan reglera detta genom ett nytt äktenskapsförord. Det är också det bästa alternativet. Det framgår uttryckligen av 7 kap 3 § Äktenskapsbalken, se https://lagen.nu/1987:230.

Vem som ska få bo i fastigheten vid eventuell separation går inte riktigt att avtala hur som helst, se 11 kap 8 § Äktenskapsbalken. Bestämmelsen säger bland annat att den som bäst behöver det gemensamma hemmet har rätt att ta över det, om det är skäligt. Vidare gäller inte bestämmelsen för sådan egendom som är enskild på grund av tredjemansvillkor (gåva eller testamenterad fastighet med villkor om att den ska vara enskild). Däremot omfattar bestämmelsen ett hus som är enskild på grund av äktenskapsförord.

Vänligen

Rådgivare