FrågaPROCESSRÄTTDomstol05/08/2014

Ny prövning av samma sak?

I ett brottmål har jag förnekat min underskrift på en borgenshandling, domstolen dömer till min fördel dvs friar med motiveringen att det inte är bevisat att underskriften är äkta. Någon tid senare i ett annat mål ( tvistemål ) kommer domstolen fram till att underskriften av borgenshandlingen är äkta, döms att infria innehållet i borgenshandlingen. Nu till min fråga, sedan högsta domstolen i slutet 2013 fastställt principen att samma handling inte ska kunna prövas två gånger i olika processer och leda fram till ansvar, undrar jag med vad som ovan beskrivs inte utgör exempel på detta. Huruvida det krävs mer info ber jag er höra av sej.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är precis som du säger att samma sak inte ska kunna prövas två gånger (detta kallas inom juridiken för res judicata och innebär i korthet att en domstol inte kan pröva en fråga som redan är avdömd om den vunnit laga kraft. Att en dom har vunnit laga kraft innebär att den inte längre går att överklaga).

Om man exempelvis blir friad i ett brottmål kan man inte åtalas för samma sak igen i ett nytt brottmål.

Detsamma gäller för tvistemål.

Men brott- och tvistemål är två skilda processer och utgör olika delar i rättssystemet. Det innebär exempelvis att om en domstol friat någon för någonting i ett brottmål kan man fällas för samma sak i ett tvistemål och vice versa.

Hoppas du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig om du har några funderingar!

Vänliga hälsningar,

Fredrik WigghRådgivare