Ny lag om ekonomiska föreningar

Fråga: - När kommer "den nya lagen" om Ekonomisk Förening att vara stadfäst och för tillämpning mm ? - X Ek. för. planerar för en likvidering mm. Vad skulle Er "offert" vara för ett sådant uppdrag mm ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I december 2010 överlämnade föreningsutredningen betänkandet "En ny lag om ekonomiska föreningar". Den nya lagen föreslogs att träda i kraft under januari 2013, men någon ny lag har ännu inte tagits fram.

Justitieminister Beatrice Ask har den 27:e mars 2013 förklarat att "[f]örslagen i betänkandet är ... omfattande och det är viktigt att arbetet bedrivs noggrant. Det är ännu för tidigt att säga när en proposition kan lämnas" http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Fragor-och-anmalningar/Svar-pa-skriftliga-fragor/Ny-lag-om-ekonomiska-foreninga_H012411/.

Vad gäller er fråga om en offert för likvidering, råder jag er att ta kontakt med någon av våra partners som kan ta hand om ärendet.

Lawline RådgivareRådgivare