Ny andrahandshyresgäst - krävs det nytt tillstånd från styrelsen?

Jag äger en bostadsrätt som jag hyr ut i andra hand. Jag har haft samma hyresgäster i 2 år och nu har dom sagt upp lägenheten och ska flytta. Måste jag ansöka om något slags tillstånd nu igen för att få hyra ut min bostadsrätt eller kan jag bara skriva ut ett nytt kontrakt från hyresnämndens hemsida och skriva ett nytt kontrakt med en ny hyresgäst direkt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Regler för uthyrning av bostadsrätt i andra hand finns i 7 kap. 10 och 11 §§ bostadsrättslagen. I 10 § anges att styrelsens samtycke krävs för att få hyra ut sin bostadsrätt i andra hand. Ett tillstånd att hyra ut bostadsrätten i andra hand gäller oftast bara för just den hyresgästen som man först sökte tillstånd om att få hyra ut till.

Jag vet inte hur tillståndet från din bostadsrättsförenings styrelse ser ut, men det troligaste är nog att du måste söka om nytt tillstånd för att få hyra ut bostadsrätten till en ny hyresgäst.

Med vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare