FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt13/09/2014

Notarius publicus bevittna dokument

Hej! Jag, min syster och kusin har tre dokument som vi behöver få bevittnat av en notarie? Hur går jag tillväga? Dokumentet är på tyska, måste det översättas? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att få dokument bevittnade av en notarius publicus så kan du vända dig till rättsenheten på Länsstyrelsen i det län du bor. Länsstyrelsens rättsenhet har en förteckning med de personer som har blivit utsedda till notarie publicus i just ditt län. Huruvida dokumentet måste översättas eller ej beror på vilken typ av dokument det rör sig om. I och med att du inte har specificerat detta i din fråga så råder jag dig att kontrollera denna uppgift i samband med din kontakt med rättsenheten.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare