FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt16/06/2014

Norsk process- och arbetsrätt

Hej!

Jag arbetade i Norge i somras och arbetade ganska mycket övertid. I Norge finns det lag på att 40 % ersättning ska utgå, även om arbetgivaren inte är bunden av ett kollektivavtal. Mina föredetta arbetsgivare ville inte betala ut någon ersättning till mig. Jag har därför tagit upp saken i Förliksraadet, den lägsta rättsliga instansen. Min fråga är vilken typ av bevisning en domare skulle kräva för att jag ska få rätt. Jag har exempelvis fortfarande timlistor i original, arbetskontrakt och mejlkonversationer samt att de jag arbetade med skulle vara villiga att ställa upp och vittna. Är det nödvändigt och vad skulle de i så fall styrka? Vilken dokumentation måste jag framställa? Kan min arbetsgivare ta upp andra saker, som att det skulle vara en hämndaktion, vilket skulle undergräva min trovärdighet.

Lawline svarar

Hej,

Då din fråga berör norsk arbetsrätt och processrätt bör du kontakta en advokat i Norge. Du finner norska advokater via denna hemsida .

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare