Normalt slitage och skada

Hej. Jag bor i hyresrätt och undrar över normalt slitage på tapeter och golv. På tapeterna är det små fettfläckar lite varstans och en stor fettfläck vid sängen. Och vid ett ställe vet inte hur jag ska förklarar på bästa sätt, det är ungefär som att tapeten är bort skavt ungefär 30x1 cm lång. Hyresvärden ville måla i det så att det liknar resten av tapeten. Och parkettgolvet är det stora revor som har mörknat antar dom varit där i flera år. Det är ungefär 10 stycken synliga och vissa är som en stor fläck med djupa revor. Det är inga repor utan dom är ganska djupa. Går det som normalt slitage? Jag har föreslagit att jag kan tapetsera själv om dom skaffar tapeter men dom går inte med på det. Det är ett kommunfastighets bolag. Blir det inte billigare för dom om jag gör jobbet år dom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt Jordabalken (JB) 12:24 har du som hyresgäst en skyldighet att vårda lägenheten väl. Denna plikt innebär att du ska använda lägenheten varsamt, se till att inga skador uppkommer samt att bostadens skick inte försämras. Om skador uppkommer genom hyresgästens vållande eller vårdslöshet, kan hyresgästen bli ersättningsskyldig för reparation (se JB 12:24).

Skador som uppkommer i lägenheten genom normal användning hör däremot inte till sådana skador som hyresgästen behöver ersätta. Det innebär att hyresgästen har rätt till att utsätta lägenheten för normalt slitage. Exempel på normalt slitage är hål/märken efter tavlor, hyllor och diverse möbler samt repor i golvet. Vad som utgör normalt slitage bedöms dock i det enskilda fallet men skadorna ska inte ha uppkommit p.g.a. hyresgästens vårdslöshet.

Fettfläckar brukar vanligtvis falla under normalt slitage och accepteras mer i kök än t.ex. vardagsrum. De små fettfläckar som finns på dina tapeter, bör därför utgöra normalt slitage.

Vad gäller tapetbiten som är bort skavt, kan bedömningen bli lite annorlunda. Det kan röra sig om normal användning från din sida, vilket kan falla under normalt slitage. Skulle det däremot visa sig att biten har försvunnit genom vårdslöshet, kan det finnas risk att det ses som en skada och eventuellt leda till ersättningsskyldighet. Det kan dock tilläggas att det ingår i hyresvärdens underhållsskyldighet att ombesörja omtapetsering av lägenheten var tionde år. Visar det sig att tapetbiten har uppstått p.g.a. vårdslöshet, blir du skyldig att utge ersättning för de år som återstår fram till nästa omtapetsering. Huruvida det blir billigare för hyresvärden om du gör jobbet för dem, kan jag tyvärr inte uttala mig om men förmodligen kan det bli billigare för dem om de får ersättning för skadan.

Vad gäller dina parkettgolv, kan bedömningen bli annat. Som nämnt ovan, faller repor på golvyta under normalt slitage. Däremot kan stora och djupa revor som har mörknat, falla utanför normalt slitage. Skulle det visa sig att du har uppträtt vårdslöst för de revor som har uppkommit, kan dessa revor anses som en skada och en risk för ersättningsskyldighet kan därmed uppkomma.

Hoppas du fick svar på din fråga! Är det något som är oklart är du välkommen att höra av dig igen. Lycka till!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare