Normalt slitage

Hej,

Jag har precis lämnat min studentbostad som var en hyresrätt. Nu vill de att jag betalar för två nya grönsakslådor i kylskåpet. Sådana i genomskinlig plast som finns i de flesta kylskåp. Detta då det i bägge lådorna uppe i hörnen blivit smärre sprickor. Sprickorna har kommit av att när man skjuter in lådorna i kylen så går de inte hela vägen in i väggen och det skapar ett tryck på dem. Jag hade de lådorna i 4 år. Jag menar att det är normalt slitage och tycker inte jag ska betala för det.

Vad tycker ni? Har jag chans att bestrida? jag har bilder. Och ska jag i så fall vägra betala fakturan men då riskera betalningsanmärkning?

De vill ha 1250 kr. 730 för nya lådor och 485 kr för deras jobb. OM jag ska betala, är det verkligen ett rimligt belopp? Grönsakslådorna hade som sagt 4 år på nacken.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Skadan
När man bor i en hyreslägenhet är det ofrånkomligt att den slits. Normalt slitage och skador som uppstår genom normalt slitage behöver inte ersättas av hyresgästen. Detta följer av jordabalken 12 kap. 24 § (här). Däremot svarar hyresgästen för skador som uppstår genom vårdslöshet eller försummelse. Till normalt slitage brukar i praxis nämnas t.ex. hål i väggarna efter tavlor eller fastskruvade bokhyllor, repor eller spår i golvytan efter sänggavlar och fastbränt fett i ugnen, men detta kan givetvis variera. Medan spräckta handfat eller toalettstolar, sprickor i badkar, trasiga fönsterrutor och dylikt, ofta anses ha uppstått genom vårdslöshet och försummelse. När det gäller att bedöma sprickorna i kylskåpslådorna så rör det sig förmodligen inte om att du har varit vårdslös, utan bara om en förslitning till följd av normal användning.

Bestrida fakturan
Om sprickorna, som du beskriver det, uppstått endast genom normal användning av kylskåpet så har du en god grund för att bestrida kravet på betalning.

Trots att företaget fått ditt bestridande händer det att de lämnar vidare den obetalda fakturan till inkasso. Det är viktigt att du bestrider fakturan även från inkassoföretaget. Företaget kan också vända sig direkt till Kronofogden. Har du fått ett betalningsföreläggande från Kronofogden, måste du skicka ett skriftligt bestridande även till dem.

Om företaget trots ditt bestridande vill gå vidare med ärendet måste det prövas av domstol

Beloppet
Om beloppet är rimligt eller inte är tyvärr ingenting jag kan svara på med den information som ges.

Hoppas detta svarade på din fråga!

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare