FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt17/08/2017

Nekas umgänge av andra föräldern, hur göra?

Hejsan jag har gemsam vårdnad med mitt barns pappa. Vårt gemensamma barn är 17 år. Han har flertal gånger nekat mig umgänge.

I mitt domslut finns inte fastslaget umgänge. Jag finns inte i belastningsregistret och är en mycket skötsam person hur kommer det sig att jag inte har bestämd tid för umgänge med min dotter?

Vår relation dotter och mamma har blivit helt förstörd och hon saknas mig jag mår inte bra av pappan håller min dotter ifrån mig. Vad kan jag göra för att återse min dotter ja vill även stämma komunen hur gör jag det vänder jag mig till en advokat?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Enligt föräldrabalken 6:15 har din dotter rätt till umgänge med dig. Att er dotter får umgås med båda sina föräldrar är ert gemensamma ansvar som föräldrar. Eftersom dotterns pappa ibland nekar dig umgänge kan du vända dig till domstolen för att få ett beslut angående umgänget, vilket dotterns pappa måste följa, föräldrabalken 6:15a. Jag råder dig därför att vända dig till domstol om dotterns pappa fortsätter neka umgänge.

Vad gäller din fråga om stämning mot kommunen kan du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Jag rekommenderar dig att vända dig till ett juridiskt ombud för att få hjälp med detta och förhandling i domstol.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare