FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt01/12/2016

Nekad service på krog

Hej vet inte om det gick att svara på förgående.

Sammanfattning jag är i bråk med en servitör på en liten bar. Inget har hänt i baren varken berusning lr otrevligheter.

Krögaren håller sin anställd om ryggen och vill inte att jag kommer dit längre.

Ditt svar va att krögaren kan neka service.

Min fråga då är om jag ändå går dit och krögaren nekar service och jag känner att ja accepterar nekad service bara för att va där kan krögaren porta/slänga ut mig?

Inget fel har begåtts i lokalen utan bråk mellan anställd och gäst privat?

Lawline svarar

Hej! Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är upp till krögaren vem denne vill ha inne på sin krog eller inte. Detta grundar sig på närings- och avtalsfriheten. Så även om du inte betett dig illa på krogen ligger det i krögarens händer om denne vill låta dig vistas där eller inte. Krögaren får ”porta” dig dvs. säga till dig att du inte får komma in på krogen i fortsättningen.

Däremot har krögaren eller annan personal, med undantag från ordningsvakter, ingen rätt handgripligen slänga ut dig. De kan endast be dig att gå därifrån om du skulle befinna dig inne på krogen.

Jag hoppas svaret gav dig klarhet.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare