FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess30/07/2014

Nekad att läsa närståendes patientjournal

Hej Jag har blivit nekad att få läsa min avlida fasters patientjournal. Jag och mina 2 kusiner är de enda blodsbanden som är kvar. Min faster led av demens. Hon skrev testamente 2008 och vi misstänker att hon led av demens vid detta tillfälle. Hur går man tillväga för att kunna läsa hennes journal, doktorn hänvisar till sekretess enl socialstyrelsen.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) (OSL) 25 kap. 1 § föreligger sekretess "inom hälso- och sjukvården för uppgift om en enskilds hälsotillstånd eller andra personliga förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider men." Bestämmelsen exemplifierar ett s.k. omvänt skaderekvisit, dvs. att sekretess är huvudregel och att det måste stå klart att det är harmlöst att röja uppgifter för att så ska ske.

Är du missnöjd med läkarens beslut att inte låta dig läsa journalen kan du överklaga det till kammarrätten. För att kunna överklaga måste du få ett skriftligt beslut, vilket du kan begära av kommunen eller landstinget.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare