Neka gamla mynt i växel vid köp med kontanter

Hej,

Med det pågående utbytet av våra kontanter så frånsäger sig butiker kontanta betalningar om man vill betala med mer än 25st gamla mynt. Detta gör dom med hänvisning till avtalsfriheten som jag förstår det.

Kan jag som privatperson med hänvisning till avtalsfriheten neka att ta emot gamla mynt när jag får min växel tillbaka från butiken efter köp eller jag som privatperson blir kvar med eventuellt jobb och eventuella avgifter för att senare göra mig av med gamla mynt?

Jag anser att det borde falla under 36 § 2 st. AvtL att påtvinga mig mynten som dom själv nekar, är jag helt fel i min tanke eller skulle detta kunna göras för att inte stå kvar med alla gamla mynt när vi passerat den 30 juni 2017?

MVH

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I mitt svar kommer jag hänvisa till avtalslagen och förkorta den AvtL. Den går att hitta https://lagen.nu/1915:218.

Sammanfattning

Ja det är möjligt för dig att inte ta emot gamla mynt, men du kan inte göra det efter att du betalt då du redan ingått ett avtal och ni inte kommit överens om att endast de nya myntet ska ges tillbaka i växel. Ni måste alltså komma överens om sådant i förväg.

Utförligt svar

Tanken med avtal är att parterna kommer överens om vad som gäller innan avtalet, det framgår om man tolkar 1 § AvtL där det står att anbud och svar på anbud är bindande för parterna.

Butikerna har alltså när de sätter ut en skylt att de max tar emot 25 mynt åt gången gjort det tydligt att deras anbud om avtal innehåller ett sådant villkor.

Du kan också göra ett sådant villkor. Men då måste det vara tydligt att det är ett villkor innan du sluter avtalet. Du bör alltså, innan du betalar, säga att du endast ingår det här avtalet om du får ut nya mynt. Då får den som du köper av ta ställning till om de godtar det erbjudandet. Avtal som dessa anses uppkomma när du som kund räcker över pengarna, då har du utfört din prestation av avtalet och det är därefter bindande. Därför måste det vara överenskommet innan du som kund räcker över pengarna.

Godtar de erbjudandet och låter dig genomföra ditt köp har ni ett avtal om att du ska få växel i endast nya mynt. Säger de nej så kommer de inte låta dig handla där. Säger de nej men du ändå vill handla där så finns inget avtal om att få tillbaka endast nya mynt i växel och du kan inte vara beredd på att få nya mynt.

Du kan alltså inte begära att få ut endast nya mynt EFTER att avtalet redan är ingått, alltså efter att du betalt.

Att de skulle ge dig gamla mynt är inte oskäligt enligt 36 § AvtL eftersom att de ”gamla” mynten faktiskt är gällande som giltig valuta i Sverige. Skulle de erbjuda dig mynt i en annan valuta, t.ex. ryska rubel, då skulle du kunna vägra att ta emot dem. Men det skulle inte heller infalla under 36 § AvtL utan skulle snarare regleras av att ni ingår ett avtal där svensk valuta är den valuta som ska användas, det är bara så underförstått att det är svensk valuta som gäller så det blir aldrig fråga om att godkänna att svensk valuta ska vara den valuta som används i köpa.

Notera

Detta är juridiskt hårklyveri och skulle du och en person som sitter i en kassa t.ex. komma överens om att du ska få nya mynt i växel men sen efter att du betalt så har personen i kassan begått ett avtalsbrott. Det är däremot väldigt lite du kan göra åt det i praktiken för det gäller så små summor pengar. Men företaget har begått ett avtalsbrott.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, har du någon fundering så lämna en kommentar här på hemsidan så svarar jag på den så fort jag kan.

Vänligen,
Emil Danielsson NykänenRådgivare