FrågaKÖPRÄTTKöplagen27/02/2015

Neka folk vatten

Hej!

Vi är några på jobbet som har haft en diskussion om en gammal lag som säger att man kan inte neka folk vatten. Tex om en resande kom till en by och ville ha vatten så fick man inte neka denna person detta. Eller om jag knackar på dörren till grannen och vill ha ett glas vatten så kan denna inte säga nej.

Stämmer detta och finns det någon straffskala på detta brott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Såvitt vi på Lawline vet så existerar det inte en sådan lag. Man har alltså rätt att neka folk vatten, men om det är moraliskt riktigt lämnar vi till er själva att bedöma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare