Nedtagande av debattartikel

Hej!

Jag har skrivit en halvdan debattartikel, vilken publicerats på en nyhetssajt för ett antal månader sen. Vill numera inte att den ska finnas kvar på den sidan, och undrar därför om det finns någonting i den juridiska världen som berättigar att jag får den raderad?

Tack På Förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Det är svårt att avgöra denna fråga utan att veta vilken nyhetssajt det gäller. Huvudregeln är att du som författare har upphovsrätt till verket och därmed kontrollen över dess användande, 1§ URL (https://lagen.nu/1960:729). När du publicerade artikeln antar jag att du godkände någon typ av standard avtal. Du vet den där rutan man klickar i där det står "godkänna våra allmänna villkor" eller något liknande. Det är möjligt att du därmed överlåtit upphovsrätten eller givit en långgående licens. Jag råder dig att kolla upp detta.

Om det inte finns något sådant avtal så kan du kräva att sajten tar ner din artikel. I vilket fall som helst råder jag dig att kontakta sajten och be dem att ta ner artikeln.

MVH

Philip IdeströmRådgivare