Nedladdning av filmer i utlandet

Hej!

Jag har laddat ner filmer utan problem här i Sverige. Sedan åkte jag till Tyskland, i några månader och bodde hos en person. Jag antog att jag skulle även där kunna ladda ner filmer. Då fick han som jag bor med hem att han måste betala böter för nedladdning av en film, där det även stod vilken MAC-dator som använts, vilket var min.

Nu har jag åkt till Sverige och har fått hem två brev från detta "företag" Waldorf Frommer, som vill att jag ska betala 340 euro för en film och 550 euro till en annan. Med tanke på att jag inte var medveten om att det är så pass strängt i Tyskland, och konsekvenserna man kan få av detta så vet jag inte hur jag ska gå tillväga? Bör jag tala om för dem att jag inte vetat om detta, och att jag egentligen inte kommer från Tyskland och kan ingenting om deras lag, då det funkat felfritt för mig att ladda ner film i Sverige. Jag har verkligen inte pengarna till att betala dessa böter, så snälla vad kan jag göra? Vad har jag för alternativ?

Lawline svarar

Hej och tack så mycket för din fråga.

Hur det juridiska läget ser ut

Filmer täcks av flera rättsliga skydd, viktigast däribland är upphovsrätten som i Sverige regleras i upphovsrättslagen (https://lagen.nu/1960:729). Upphovsmannen har ensamrätt på att framställa exemplar av verket och det är ett upphovsrättsbrott att göra detta utan tillstånd, 2-3§ URL. Detta inkluderar även att lägga upp det på internet som en digital kopia utan tillstånd.

Det är sant att man får framställa ett fåtal kopior för “privat bruk” enligt 12§, men detta undantag gäller inte om förlagan framställts i strid mot upphovsrätten. Alltså om du till laddar ner en film som lagts upp utan tillstånd så bryter du mot upphovsrätten, 12§ 4 st URL. Det går alltså inte att “utan problem” som du uttrycker det ladda ner filmer i Sverige och ej heller i tyskland. Du har bara undgått att åka dit fram tills nu.

Waldorf Frommer är såvitt jag förstår en tysk advokatbyrå som företräder en rad musik - och filmförlag. Det verkar som firman ägnar sig åt att sätta dit enskilda som laddat ner skyddat material.

Vad du kan göra

Jag råder dig till att försöka betala boten så fort som möjligt. Jag vet att det svider, men förmodligen så tickar räntan så länge du väntar. Sverige och Tyskland ingår i flera konventioner (Bryssel I och II och Luganokonventionen) som förenklat innebär att Tyska domar kan verkställas i Sverige och vice versa.

Waldorf Frommer kan ansöka till den tyska motsvarigheten till “Kronofogdemyndigheten” och få till stånd beslut på åtgärder som kan komma att tillämpas i Sverige. Förr eller senare kan du alltså få krav från Kronofogden. Du kan läsa mer om detta på kronofogdens hemsida (https://www.kronofogden.se/Skuldiutlandet2.html)

Du kan också bestrida skulden, men du har inte något bra rättsligt stöd för att skulden skulle vara ogiltigt. Waldorf Frommer kan då gå till domstol för få detta avgjort och det är inte en process du vill ge dig in i. Det tar mycket tid och pengar, särskilt i Tyskland.

Ifall du vill veta mer så rekommenderar jag vår telefonrådgivning. Den är öppen 10-16 mån-ons och är helt gratis. Du kan nå dit genom att ringa 08-533 300 04.

Vänlig,

Philip IdeströmRådgivare