FrågaPROCESSRÄTTVittna26/08/2014

Närstående

På Essingeleden påkördes bilen från sidan av en annan bil. Det råder ingen tvekan om att den påkörande bilen var helt orsakade olyckan. Föraren av denna bil förnekar detta och har till försäkringsbolaget angett att hans medåkande hustru kan vittna till hans fördel. Bolaget vill därför anföra att den enligt min mening påkörande bilföraren inte är fullt ansvarig. Är det möjligt att hustrun godtas som vittne?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

I Sverige har vi vittnesplikt som innebär att man är skyldig att vittna om man kallas som vittne. Detta framgår av 36 kap. 7 § rättegångsbalken (RB). Var och en som inte är part i målet får höras som vittne vilket framgår av 36 kap. 1 §. Dock följer ett antal undantag. En närstående omfattas av detta undantag. I det här fallet så handlar det om en hustru som räknas som närstående part och det innebar endast att hon inte är skyldig att vittna, detta framgår av 36 kap. 3 § RB. Rätten (domstolen) ska då informera vittnet, hustrun i det här fallet, att hon inte är skyldig att vittna och hon kan då välja att inte göra det. Dock betyder det inte att hon inte får vittna om hon vill.

Man gör detta bland annat för att klargöra om vittnet till part eller saken står i något förhållande som kan vara av vikt för bedömandet av tilltron till vittnets berättelse eller om det annars finns omständigheter av betydelse i detta hänseende. Detta framgår av 36 kap. 10 § RB.

Så att svaret på din fråga är jakande. Hustrun får kallas och höras som vittne.

Hoppas att ovanstående besvarade din fråga och hoppas att det löser sig! Du är varmt välkommen att höra av dig ifall du har fler frågor och funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Abraham Zeito

Lawline RådgivareRådgivare