FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/10/2014

Närmast anhörig

Jag undrar om man kan avsäga sig sin närmast anhörig status på något sätt. Och i så fall hur gör man.

Lawline svarar

Hej,

I vilka fall menar du att du står som närmast anhörig? I skola och på arbeten brukar man behöva uppge vem som är närmast anhörig ifall någon olycka skulle hända. Ifall du inte vill stå som det borde det räcka att du hör av dig till de platserna för att inte längre stå som det.

Återkom gärna och förklara närmare vad du menar, till exempel i vilka situationer och i vilken roll (förälder, barn, hustru/man), så ska jag försöka ge ett bättre svar.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare