Narkotikabrott/indraget körkort

Hej! I juni förra året blev min vän stannad av polisen inne i Malmö. Eftersom han verkade nervös visiterade de honom och hittade mindre än 0.1g amfetamin. Han fick följa med och göra kissprov och blodprov. Han erkände innehavet men förnekade att han skulle ha tagit något i det korta förhör de gjorde med honom. Han skulle några veckor senare få reda på om provsvaren visade positivt eller negativt. han fick reda på att de var positiva men förnekade fortfarande intag. Nu, ett och ett halvt år senare blir det rättegång. Den stora frågan är hur det kommer att gå med körkortet? Han är inte straffad för något liknande förut. Kommer de ta hans körkort i ett år även fast det var så längesedan som han blev tagen? Han behöver även körkortet i sitt arbete. Har haft körkort i över tio år utan ens en fortkörningsbot. Mvh / Love

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till lawline.

Din vän riskerar att bli dömd för narkotikabrott enligt Narkotikastrafflag (1968:64) (NSL). Hans innehav av amfetamin kommer troligtvis att bedömas som ett narkotikabrott av ringa graden. Generellt brukar man säga att mer en 5 g amfetamin regelmässigt ska bedömas som narkotikabrott av normalgraden och således bör mindre än 0,1 g konstituera brott av den ringa graden, se 2 § NSL, NJA 2012 s. 650, HD B 3730/11, NJA 2011 s. 357.

Vad din fråga rör är dock den förvaltningsrättsliga delen som orsakar frågan om körkortets bestånd. Den regel som är av intresse finns i körkortslag 5 kap 3 § 5 p. och lyder:

"Ett körkort ska återkallas, om körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort"

Man gör här en helhetsbedömning av risken för fortsatt misskötsamhet. Jag har svårt att se att ett ringa narkotikabrott ensamt skulle kunna utgöra grund för en återkallelse av körkort. Rätten bör i sin helhetsbedömning ta hänsyn till att det är ett ringa brott och att din vän behöver körkortet i sitt arbete och komma fram till att det inte bör bli fråga om någon återkallelse av körkort. Din vän bör även visa att han är medgörlig, ångerfull och villig att genomgå drogtester. I RÅ 1992 ref 1 hade en person haft två lite större innehav av marijuana och dessutom vid enstaka tillfällen brukat marijuana. Man slog fast att han troligtvis inte hade skapat sig ett beroende och således förelåg inte grund för återkallelse av körkort. Beskrivningen av fallet med din vän verkar, enligt de uppgifter du lämnar, mildare än i det refererade rättsfallet ovan.

Mattias VilhelmssonRådgivare