Narkotikabrott och körkortstillstånd

Jag åkte fast för narkotikainnehav av spice en vecka innan jag fyllde 18 år. Det var år 2012, i April. Jag blev dömd till 10 samtal hos Synq men inga böter eller dylikt. Jag hamnade i registret, men som sagt genomgicks brottet innan jag hade fyllt 18 år. Så jag undrar hur länge det kommer synas i mitt register? Är det 3 eller 5 år? Kan jag söka lämpen iallafall? Har varit på behandlingshem efter brottet på egen begäran och har det betydelse isåfall?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt lagen (1998:620) om belastningsregister 17 § p 6 b gallras uppgifter om ungdomsvård fem år efter domen om den tilltalade var under 18 år vid tidpunkten för brottet, som i ditt fall. Uppgifterna om narkotikabrottet försvinner alltså efter fem år.

Körkortslagen (1998:488) (KkL) 3 kap. 2 § 2 st. stadgar att den lämplighet som krävs för att någon ska få erhålla körkortstillstånd förutsätter att sökanden inte är opålitlig i nykterhetshänseende. Att du har blivit dömd för narkotikabrott kan rubba den bedömningen, å andra sidan talar det till din fördel att du själv begärt behandling. I övrigt är det svårt att göra en komplett bedömning. Du bör åtminstone vara beredd på att genomföra blod- eller urinprov på begäran, som kan göras med stöd av KkL 3 kap. 3 §.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare