FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal22/08/2017

Näringsverksamhets påverkan vid försäljning av fastighet

Hej,

jag skall sälja min gård som enligt utdrag ur fastighetsregistret är en "Taxeringsenhet: 120 - Lantbruksenhet bebyggd". Jag överväger att avtala med köparen om en generell friskrivning för fel på fastigheten. Jag bedriver näringsverksamhet på gården men äger fastigheten privat. Kommer jag att betraktas som näringsidkare i förhållande till en eventuell privatperson som köpare av fastigheten så att Jordabalkens regler kommer att gälla till köparens fördel?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jordabalken gäller vid köp av fastigheter, oavsett om parterna är privatpersoner eller näringsidkare. Vissa friskrivningar går bra men generella friskrivningar kan vara problematiska eftersom de inte kan täcka sådant som är oskäligt att förvänta sig enligt 4 kap. 19 § första stycket. När en köpare försöker helgardera sig genom en generell friskrivning (t.ex. "befintligt skick"), resulterar det oftast i att avtalsvillkoret ogiltigförklaras enligt 36 § avtalslagen såsom oskäligt.

Jag förstår att du vill skydda dig mot sådant som du inte kan förutse och för detta finns 4 kap. 19 § andra stycket som säger att köparen inte får åberopa sådana fel som hen borde märkt till följd av sin undersökningsplikt.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar! Prova gärna Lawline express för garanterat snabbt svar.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare