FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt09/11/2017

Nära och god kontakt med barn vid växelvist boende

Hej, jag har gemensamvårdnad och min dotter på 5 år varannan vecka hos mig.

Hennes pappa kräver att få prata med henne dagligen, han säger att han vill kunna säga godnatt till sin dotter varje dag. Detta är ett väldigt irriterande moment för mig och jag undrar om han har juridisk rätt att ringa henne varje dag på mina veckor ? När jag inte svarar får jag hotfulla brev där han ingriper min person och förbjuder henne att exempelvis resa med mig.

Jag behöver veta om han verkligen har rätt att ringa så ofta på mina veckor och om jag bryter mot lagen när jag inte svarar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Lagen som reglerar detta heter föräldrabalken (FB). I 6 kap. 2a § FB framgår att barnets bästa ska vara avgörande för alla beslut om umgänge. Det framgår även att särskilt avseende ska fästas vid barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna. Om din dotter bor varannan vecka hos dig och varannan hos sin far kan man inte enligt min uppfattning hävda att en förutsättning för god kontakt är att varje kväll under den vecka man inte ses tala i telefon med varandra. Min uppfattning är alltså att det är helt uteslutet att det skulle föreligga en juridisk rätt för din dotters far att tala med henne när hon bor hos dig. Det är dock värt att notera att barnets egen vilja, beroende på ålder och mognad, har betydelse. Om din dotter vill tala med sin far varje dag när hon bor hos dig är det alltså något som du bör respektera ur ett juridiskt perspektiv.

För att svara på din andra fråga så kan jag med säkerhet säga att du inte bryter mot lagen genom att inte svara när han ringer. Det finns ingen bestämmelse som innebär att du måste förmedla kontakt mellan din dotter och hennes far på något vis. Din dotters far har heller ingen rätt att förbjuda dig att resa med er dotter.

Om din dotters far hotar dig på något vis är det däremot brottsligt. Utan att veta mer kan jag inte säga säkert på vilket vis, men om du upplever att han hotar eller ofredar dig råder jag dig att kontakta polisen och beskriva det för dem så kommer de kunna hjälpa dig.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare