FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/07/2014

När vårdnadshavarna inte kommer överens

Mamman och pappan har delad vårdnad och är inte överens om var och i vilken kommun barnet som är 6 år skall börja förskoleklassen.

Vad händer med barnets chanser att börja i förskoleklassen om rätten beslutar fortsatt delad vårdnad och föräldrarna fortfarande inte är överens?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

En ledstjärna inom svensk familjerätt är barnets bästa enligt FB 6:2a, https://lagen.nu/1949:381

Vid gemensam vårdnad om barnet så ska besluten gällande barnet ske med samtycke, FB 6:11 och FB 6:13. Gemensam vårdnad förutsätter även att föräldrarna kan samarbeta enligt FB 6.5 st. 2.

Samtycke från den andra föräldern krävs om barnet ska bli skriven på en ny adress i enlighet med 7a§ Folkbokföringslagen. Där anges att barnet ska vara skrivet på den adress som föräldrarna kommer fram tillsammans, om barnet kommer bo hos båda föräldrarna lika mycket.

Barnets bästa handlar om att man handlar och tar beslut utifrån vad som är bäst för barnet. Barnet i fråga är 6 år gammal och enligt FB 6:11 och 6:13 ska vårdnadshavarna i takt med barnets stigande ålder och utveckling ta allt större hänsyn till barnets egna synpunkter och önskemål.

Om föräldrarna inte kommer överens så kommer en domstol att avgöra frågan utifrån barnets bästa, FB 6:2a. Domstolen kommer vilja att föräldrarna når en lösning i samförstånd.

Ellinor SvenssonRådgivare