När varan anses vara i köparens besittning

Jag har beställt en vara från ett företag på nätet, varan är betald via internetbank och pengarna har dragits, när övergår varan i min ägo?

Mitt problem är att paketet har legat fast på postterminalen i över en vecka och jag får inte ändra leveransadress utan det måste avsändande företag göra. I mina ögon är det mitt paket då jag betalt det och jag borde då kunna ändra leveransadress?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att du köpt varan på nätet gäller lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, se lagen här.

Gällande frågan om du fått varan i din besittning måste man dock först se till vad som menas med begreppet "besittning". Detta gör man utifrån konsumentköplagens (KKöpL) . Där framgår det att varan är avlämnad när den har kommit i köparens besittning. Vid transportköp ska varan anses avlämnad när du som konsument tagit om hand om den, du behöver dock inte faktiskt ha fått den i din hand utan det räcker att den exempelvis lämnats i din brevlåda eller ställts på din tomt.

I och med att varan är kvar hos transportören och inte avlämnats till dig, är det fortfarande säljaren som bär risken för varan, se 8§ KKöpL. Det är således fortfarande säljaren som har ansvar för paketet och det är också de som därmed kan kontakta postterminalen med exempelvis ny leveransadress.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

Karolina JivebäckRådgivare