När utgår ränta eller dröjsmålsränta för en skuld?

Jag och en vän fick ca 37 000 kronor i böter av tingsrätten som vi skulle betala av tillsammans. Han betalade av hela skulden direkt så att det inte gick till kronofogden och jag var skyldig honom min halva. Detta var ca 6-7 år sen, han har inte skickat in något till kronofogden än.

Så min fråga är: är han berättigad till dröjmålsränta eller annan ränta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om ni inte avtalat om ränta för fordringen så har han som utgångspunkt ingen rätt att kräva ränta av dig i efterhand, 6 § skuldebrevslagen analogt, 2 § räntelagen

Detta förutsatt att du betalar i tid. Om du däremot är sen med betalning så kan dröjsmålsränta utgå.

Han är berättigad att kräva dröjsmålsränta om

1. Ni avtalat om en bestämd förfallodag och du inte betalar i tid. Då utgår ränta på fordringen från förfallodagen, 3 § räntelagen.

2. Ni inte avtalat om en bestämd förfallodag och du inte betalar inom 30 dagar från det att han kräver betalt. Då utgår dröjsmålsränta från den dag som infaller trettio dagar efter det att han har framställt krav på betalning samt låtit dig veta att underlåtenhet att betala medför skyldighet för dig att betala dröjsmålsränta. Om ni på förhand avtalat om dröjsmålsränta så behöver han inte underrätta dig om att underlåtenhet att betala medför dröjsmålsränta. 4 § räntelagen

Dröjsmålsräntan beräknas enligt den vid varje tid gällande referensräntan + åtta procentenheter. 6 §, 9 § räntelagen,

Du kan se vad referensräntan ligger på och har legat på tidigare här .

Lycka till!

Vänligen

Josefine DahlqvistRådgivare