När upplöses ett dödsbo?

Hej! Jag behöver hjälp med en fråga. När upphör dödsboet att existera? Svara så fort som möjligt. Tack i förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ett dödsbo med två eller flera delägare upplöses i regel när arvskiftet har skett, dvs. när boets tillgångar har "skiftats" mellan arvingarna. I enmansdödsbon, bon med endast en ägare, görs inget arvskifte och i dessa anses därför boet upplöst när boutredning och förvaltning har skett (RÅ 1960 ref. 27).

MVH

Lawline RådgivareRådgivare