FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt01/08/2017

När upphör vård enligt LVU?

Hej!

Runt den 20 april 2017 sätte soc akut lvu på mig, nu är min fråga hur länge till kan ja ha lvu? Om jag sköter mig. Vi har varit i förvaltnings rätten och dom bestämde att jag skulle ha lvu. Är min dom släppt i december eller oktober då?

Mvh sabine

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vård enligt LVU (lag (1990:52) om vård av ungdom) ska enligt 21 § LVU upphöra när vården inte längre behövs, det där då socialtjänsten som gör detta beslutet.

Jag antar att vården enligt LVU för dig är grundad på 3 § LUV, de sk. beteendefallen där ungdomen bereds vård pga socialt nedbrytande beteende. Enligt 13 § LVU ska socialtjänsten inom sex månader från det att LVU:n verkställdes pröva om vårdbeslutet ska upphöra. LVU:n på dig skall alltså prövas inom sex månader från det att förvaltningsrätten beslutade om LVU.

Om du har fyllt 15 år så kan dessutom även du eller din vårdnadshavare begära att en omprövning av vården ska ske. Socialnämnden är då skyldig att vidta erforderliga utredningsåtgärder och sedan fatta beslut med anledning av begäran. Ett sådant beslut kan alltid överklagas till länsrätten, se 41 § LVU.

Beslutet på din LUV ska alltså omprövas senast sex månader efter att beslutet för LVU togs men det kan även omprövas tidigare. Vården kommer dock först upphöra när den inte längre anses behövas.

Jag hoppas du fick svar på din fråga. Återkom gärna om du har några vidare funderingar.

Louise KjellbergRådgivare