När upphör rätten att begära bodelning för en tidigare sambo?

När upphör rätten att begära bodelning för sambor? Min ex-sambo flyttade ut ur vårat gemensamma hus för ca 2 år sedan. Någon bodelning gjordes aldrig och jag tog över lånen även om hon fortfarande står kvar på halva huset. Kan hon nu tvinga mig till bodelning och försäljning?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss med din fråga!

Svaret på din fråga är kort och gott, nej hon kan inte tvinga dig till det! Ett samboförhållande upphör att gälla den dagen samborna flyttar isär, se 2 § st. 1 p. 2 https://lagen.nu/2003:376. En begäran om bodelning skall framställas av någon av er senast ett år efter att samboförhållandet upphörde. Detta regleras i 8 § st. 2 sambolagen! Detta innebär i ditt fall att din ex-sambo har förlorat rätten att kunna begära en bodelning. Ni har ju självfallet kvar möjligheten att gemensamt komma överens om att en bodelning skall ske, men jag tolkar det som att Du ej vill det.

Syftet med ettårsfristen är att öka förutsebarheten för sambor och att undvika de problem som kan uppstå efter en upplösning när det för en sambo gäller att bedöma sin ekonomiska situation och planera för framtiden. Rättsföljden för den som inte iakttar ettårsfristen är sträng av den anledningen att den sambo som vill genomföra en bodelning ej kan begära en sådan efter att tidsfristen löpt ut.

Viktigt att känna till är att sambolagen är dispositiv i förhållande till ett samboavtal. Detta innebär att sambolagen ej skall tillämpas om ni har ett sådant avtal!

Hoppas Du fått svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare