När upphör ett borgensåtagande?

Hej. jag har gått i borgen för två personer för hyran på deras lägenhet. Nu har de separerat och en har flyttat. Då anser jag att mitt borgenförordnaden upphör, eftersom kontraktet jag skrivit under gäller på två personer.

är det så eller har jag fel

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller borgensåtagande upphör detta när gäldenären har betalat sin skuld till borgenären, alltså när gäldenären inte längre har något betalningsåtagande. Alltså upphör ditt borgensåtagande när ingen av de två personerna längre har ett betalningsåtagande gällande hyran oberoende av om någon flyttar ut ur lägenheten.

Eftersom fortfarande en av personerna bor kvar i lägenheten finns det fortfarande ett betalningsåtagande för dennes del. Även om båda personerna skulle flytta ur lägenheten kommer du fortfarande ha kvar ditt borgensåtagande om de fortfarande har ett hyreskontrakt.

För att summera, ditt borgensåtagande gäller fortfarande så länge någon av de personer du gått i borgen för har ett betalningsåtagande gällande hyran.

Hoppas att du fått svar på din fråga, annars är du välkommen att återkomma!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare