När upphör en ideell förenings rättshandlingsförmåga

Jag är ägare till en skogsfastighet och har ett nyttjanderättsavtal (jakt) med en liten ideell förening (jaktklubb med 14 medlemmar). Är själv medlem i föreningen. Föreningen har drabbats av omfattande inre stridigheter vilket resulterat i att för ca 3 mån. sedan avgick föreningens ordförande. Någon vice fanns ej vald. Kort därefter lämnade den medlem som valts till revisor föreningen. Någon revisorssuppleant fanns ej vald trotts att stadgarna föreskriver detta. Föreningen styrs nu enbart av kassören, som nu är den ende som kan teckna firman, och en styrelseledamot och någon revision kan inte göras. Uppfyller föreningen trots detta kraven för att vara en juridisk person eller anses den inte längre vara rättskapabel? Föreningen har avtal med flera markägare.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

För att starta en ideell förening så krävs det minst tre styrelseledamöter enligt vedertagen praxis och om antalet ledamöter understiger tre till antalet så saknar föreningen därmed förmåga att ingå nya rättshandlingar. De rättshandlingar som redan är ingångna kvarstår dock och fortsätter att gälla och det finns ingen extern reglering av tidsgräns för hur länge en ideell förening kan ha mindre än tre styrelseledamöter utan detta regleras vanligtvis i föreningens stadgar.

Svaret på din fråga blir således att föreningen fortsätter att vara en juridisk person och avtalen den har ingått fortsätter gälla tills dess föreningen antingen avvecklas eller försätts i konkurs och hur detta sker ska finnas reglerat i föreningens stadgar. Föreningen kan dock inte utan att ha minst tre styrelseledamöter ingå några nya rättshandlingar med bindande verkan.

Vänliga hälsningar

Robert LindströmRådgivare