När skickar jag in bevis till tingsrätten?

Hej Lawline.

Jag har bestridit en kontrollavgift som antagligen kommer gå till tingsrätten.

Hur skall jag framställa mina bevis så som bilder?

Har flertal som påvisar att jag har rätt.

Avsaknad av tilläggsskylt, parkerade bilar, avsaknad av tydlig skyltning osv.

Lämnar jag in det under förhandlingen eller behöver de vara inskickade innan eller något liknande?

Märka de som bevismaterial 1, 2 osv?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skulle parkeringsbolaget ta ärendet till tingsrätten har de bevisbördan (de måste bevisa) att det är din bil och att du parkerat olovligt. Du motbevisar med de bevis du har i syfte att visa att parkeringsbolagets påståenden inte stämmer. Därefter är det upp till domstolen att avgöra vilken parts bevisning som har högst bevisvärde. Du kommer bli anmodad att yttra dig i ärendet. Du ska då komma in med ett yttrande vari du anför din mening. Du skickar samtidigt in dina bilder som bilagor. Märk bilagorna med "bilaga 1", "bilaga 2" etc. Vill du ha hjälp med att upprätta ett yttrande får du gärna höra av dig till oss på info@lawline.com.

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare