När ska semesterersättning betalas ut efter avslutad anställning?

Hej dær jag har en fråga gællande mitt førra jobb.

Sa upp mig før några dagar sedan, och min fråga ær gællande semesterersættning.

Min førra arbetsgivare sa att min semesterersættning betalas ut i slutet av augusti, ær det inte så att man ska få slutløn med semesterersættning en månad efter avslutad anstællning.

Har inge kollektivavtal på mitt førra arbete.

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Semesterersättning ska betalas ut senast en månad efter avslutad anställning (se semesterlag 30 §). Om det finns hinder att beräkna semesterersättningen inom en månad får man dock betala ut den senare, men som mest en vecka efter att hindret försvunnit. Sådant hinder kan vara att fakturering eller liknande inte är färdigt ännu.

Man kan inte avtala bort 30 § på annat sätt än genom kollektivavtal. Om man själv avtalat med arbetsgivaren om att semesterersättningen kan betalas ut senare är det utan verkan (se 2 § och 2 a § 2 st.)

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare