När ska ett dödsbos skulder betalas?

Mina barns far har gått bort. Äktenskapsförord finns. Frun skall få 4 basbelopp enl uppgift. Skall alla omkostnader i samband med begrav. dras från fruns basbelopp ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nej, alla omkostnader i samband med begravning och liknande ska inte dras från fruns fyra prisbasbelopp. De skulder och kostnader som uppstår i ett dödsbo ska betalas innan någon efterlevande kan få några pengar.

Skulle det vara så att arvet delas ut innan alla skulder är betalade och det innebär att skulderna inte kan betalas måste pengarna återgå till dödsboet (21 kap 4 § ärvdabalken).

Det är först efter att alla skulder har betalats som man kan fördela den återstående summan till arvingarna. I den aktuella situationen ska alltså begravningskostnaderna först betalas och sedan om det finns kvar några pengar ska frun få fyra prisbasbelopp.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lisa NaudotRådgivare