När registreras man i polisens misstankeregister?

Hej!

Den 11/2 blev jag medtagen till polisstationen för ett misstänkt ringa narkotikabrott. Jag nekade till brott i förhöret samt lämnade urinprov, varpå jag släpptes fri. Sedan dess har jag inte hört något ifrån vare sig polis eller åklagare.

För att själv kontrollera om jag är misstänkt för ett brott begärde jag från polisen ett så kallat "Utdrag för personal vid HVB-hem". I ett sådant intyg ingår det både utdrag ur brottsregistret samt misstankeregistret. Idag 18/4 fick jag utdragen på posten och det visade sig att det inte fanns några uppgifter att redovisa från något av dessa register. På utdraget från misstankeregistret stod det "I misstankeregistret finns inga uppgifter att redovisa.".

Innebär det att jag inte kommer att bli åtalad för något brott? Tycker det verkar konstigt om en person som är misstänkt för ett brott inte blivet registrerad för det inom loppet av 2 månader.

Tack för en jättebra juridiktjänst!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När polisen fick kännedom om brott inleddes en förundersökning, 23 kap. 1 § Rättegångsbalk (RB). En förundersökning ska bedrivas så skyndsamt som möjligt. Om det inte finns anledning att fortsätta med förundersökningen (t.ex. tillräcklig bevisning saknas) läggs förundersökningen ned, 23 kap. 4 § RB. Förundersökningen syftar till att utreda om tillräckliga bevis finns för åtal och om någon kan skäligen misstänkas för brottet.

Skäligen misstanke är en s.k. misstankegrad. Den lägsta misstankegraden är "kan misstänkas för brott". För att vara "skäligen misstänkt" krävs det att det finns konkreta och objektivt underbyggda omständigheter som starkt talar för att en person begått ett brott.

Endast skäligen misstänkta registreras i misstankeregistret, 1 § lag (1998:621) om misstankeregister. Om du är skäligen misstänkt för brottet ska du ha underrättats om detta och grunderna för misstanken,23 kap. 18 § RB. Är man skäligen misstänkt underrättas man ifall förundersökningen lagts ned, 14 § Förundersökningskungörelsen. Har man inte blivit skäligen misstänkt underrättas man inte om förundersökningen lagts ned.

I ditt fall är det troligen så att polisen inte kommit så långt i utredningen att du kan skäligen misstänkas för brott. Det kan också vara så att du inte blivit skäligen misstänkt och att förundersökningen lagts ned utan att du underrättats. Även om förundersökningen ska bedrivas skyndsamt kan den pågå till dess brottet har preskriberats. Preskriptionstiden för ringa narkotikabrott är 2 år, 35 kap. 1 § 1 p. Brottsbalken.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Hanna LindstenRådgivare