När preskriberas hyresvärdens krav på att erhålla hyresbetalningar retroaktivt?

Hej

Min bror och jag har en bostadsrätt i en stad och betalar en månadsavgift dit. Vi har haft den i tio (10) år och har den fortfarande. I april i år gick betalningsförfarandet över till till en annan bostadsrättsförening. Nu påstår den nya föreningen att vi är skyldiga pengar retroaktivt som vi inte betalt in till vår ursprungliga bostadsrättsförening. Det har varit många turer och många olika summor som mejlats fram och tillbaka. Min bror och jag har tagit fram utdrag från banken som visar att vi betalt allt vi ska från år 2015 och framåt, vilket är inom den period de påstår att det är fel. Nu har de kommit med ny information om att skulden ligger kvar från år 2013. Tyvärr har jag, av olika anledningar, ingen möjlighet att ta fram siffror från så långt tillbaka i tiden och vi är färdiga att ge upp. Det handlar inte om mycket pengar, 3500 kr, men deras tillvägagångssätt är mycket irriterande . Någon tipsade mig om att preskribtionstiden är tre (3) år för konsument i sådana här fall. Vi har inte fått någon påminnelse om dessa pengar tidigare. Kan ni hjälpa oss att reda ut detta så vore vi mycket tacksamma.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att kontakta Lawline!

Det finns en bestämmelse i 12:61 Jordabalken här om preskription av hyresfordringar, där tiden för detta är två (2) år från det att hyresgästen lämnade lägenheten. Under ett pågående hyresförhållande gäller dock den vanliga preskriptionsfristen på tio (10) år enligt 2 § preskriptionslagen (se här). Det innebär alltså att hyran ännu inte är preskriberad och du därför är skyldig att betala denna om det är så att den inte redan är betald.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Väl mött.

Sofia NygrenRådgivare