När preskriberas en fordran?

Då mitt ex och jag separerade 2003 skrev vi ett avtal om att han skulle återbetala hälften av mitt arv från mamma som vi använt till att renovera en gemensam stuga. Enligt avtalet skulle skulden regleras inom 2 år men då han är mina barn pappa har jag väntat till han fått bättre ekonomi så det inte skulle drabba våra döttrar. Då jag nu tar upp dessa pengar säger han att han vägrar betala och att han inte behöver göra det då det är preskriberat sedan 2013, 10 år efter vi ingick avtalet. Kan man göra så här är mitt fråga?

Mvh orolig och kanske blåst

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En fordran preskriberas tio år efter att den tillkom vilket innebär att din fordran på ditt ex preskriberades under 2013, om inte preskriptionen avbröts dessförinnan (2 § preskriptionslagen).

Preskriptionsavbrott kan ske på ett antal olika sätt. Antingen kan preskriptionen ha avbrutits, innan 2013, genom att ditt ex utfäst betalning, erlagt ränta eller amortering till dig eller på något annat sätt erkänt fordringen gentemot dig. Ett annat sätt preskriptionen kan ha avbrutits på är att ditt ex fått ett skriftligt krav eller erinran om fordringen från dig. Det sista sättet preskriptionen kan ha avbrutits på är om du väckt talan mot ditt ex eller på anat sätt åberopat fodringen mot honom vid domstol, hos Kronofogdemyndigheten eller i skiljeförfarande, konkursförfarande eller förhandling om offentligt ackord (5 § preskriptionslagen). Om du gjort något av detta innan fordringen skulle preskriberades under 2013 så har det skett ett preskriptionsavbrott och en ny preskriptionstid började löpa från den dagen och tio år framåt. Om du inte gjort något av detta är det som ditt ex säger så att din fordran mot honom är preskriberad vilket innebär att han inte är rättsligt tvungen att betala.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare