När måste jag betala tillbaka pengar som jag har fått från någon annan av misstag?

Tjena,

Min arbetsgivare vill kräva tillbaka pengar som dom betalat ut för mycket till mig i en 3-månaders period för över ett år sedan. Vilka rättigheter har jag i detta ärendet? Enligt arbetsgivaren har dom rätt att gå tillbaka 2 år.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ditt ärende handlar om s k misstagsbetalning (även kallat condictio indebiti); du har fått pengar från någon annan, trots att du egentligen inte har rätt till dessa pengar. Regler om detta finns inte i någon lag, utan regleras genom allmänna principer (icke-regerade lagregler). Enligt den oskrivna huvudregeln ska pengar som betalats av misstag gå åter. Enligt huvudregeln ska du alltså, precis som arbetsgivaren säger, betala tillbaka det belopp som har betalats ut av misstag. Det finns dock ett undantag från denna huvudregel. Om du som mottagare i god tro har inrättat dig efter betalningen, behöver du inte betala tillbaka. För att du inte ska bli återbetalningsskyldig krävs alltså följande:

1) För det första måste du har varit i god tro om att pengarna inte betalats till dig av misstag. God tro innebär i det här fallet att du varken insåg eller borde ha insett att pengarna hamnat hos dig av misstag. Med andra ord innebär god tro att du inte ens borde ha misstänkt att pengarna betalats till dig av misstag. Om du t ex har 20 000 kr i lön varje månad, men att du under denna 3-månadersperiod i stället fått 25 000 varje månad, borde du ha misstänkt att en misstagsbetalning skett; du har därmed inte varit i god tro. Om du visste att pengarna betalats av misstag, har du inte heller varit i god tro.

2) För det andra krävs det att du inrättat dig efter betalningen. Detta betyder att du måste ha förbrukat pengarna som betalats till dig av misstag. Du ska alltså ha gjort dig av med pengarna, t ex genom att betala räkningar.

Jag vill åter igen betona att både 1) och 2) måste vara uppfyllda. Det räcker alltså inte med att du säger att du har gjort dig av med pengarna som du fått av misstag; du måste dessutom ha varit i god tro om att pengarna betalats till dig av misstag.

Att misstagsbetalningen skedde för över ett år sedan borde inte hindra din arbetsgivares rätt att få tillbaka pengarna. Högsta domstolen har i ett rättsfall godkänt ett återkrav, trots att det hade gått 2,5 år sedan betalningen skett av misstag.

Hoppas det var svar på dig fråga!

Lawline RådgivareRådgivare