När måste hyresvärden tapetsera om?

Hej!

Min hyresvärd vägrar tapetsera min hall som är redan skadad och har urgamla tapeter. Jag vägrar göra det för att jag äger inte lägenheten plus att tapeterna är halva röd och halva vitt. På den vita delen finns en del gammal grön tapet. Värden vill att jag ska anlita en målare som ska göra en professionell arbete som jag inte har råd med. Hallen är stor och kräver enorm arbete för att det är 3 lager med gamla tapeter under.

Har värden rätt att göra så mot mig?

Hälsningar

Fereshteh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är skicket i lägenheten som avgör när det är dags att renovera den. Hyreslagen säger att hyresvärden är skyldig att måla, tapetsera och reparera slitage som uppstår genom normal användningen av lägenheten, med ”skäliga tidsmellanrum”. Det finns idag inga bestämmelser som säger vad som menas med skäliga tidsmellanrum utan man utgår ifrån lägenhetens skick. Har dock inte lägenheten renoverats på 10-15 år kan hyresgästen oftast begära att få tapetserat och målat. Efter så lång tid räknar man med att lägenheten normalt är så pass nedsliten att det är dags att renovera den. Denna rätt kan dock avtalas bort mellan hyresvärden och hyresgästföreningen.

Om hyresvärden vägrar renovera din lägenhet finns det möjlighet att vända sig till hyresnämnden, som kan utfärda ett s.k. åtgärdsföreläggande (16 § hyreslagen). I åtgärdsföreläggande stadgas att värden är skyldig att reparera lägenheten inom en viss tid.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Emma RagnarssonRådgivare