När måste arvinge godkänna testamente?

Hej. Min mamma har gått bort. Hon och hennes make (inte min far) hade skrivit ett inbördes testamente där allt hennes tillfaller mig som hennes enda bröstarvinge. Jag vet att testamente ska godkännas av arvingar och efterarvingar. Men eftersom min styvfar och mamma upprättade ett inbördes testamente kan det tyckas att han redan har godkänt testamentet. Måste han göra det igen? Jag är enda efterarvingen och jag finner det märkligt att jag i så fall måste godkänna ett testamente till förmån för mig själv, stämmer detta? Tacksam för hjälp!

Lawline svarar

https://lagen.nu/1958:637

Hej och tack för din fråga.

Reglerna kring arv finns i ärvdabalken, ÄB, https://lagen.nu/1958:637.

Enligt 3:1 ÄB ärver make sin avlidna makes tillgångar, men om den avlidne har ett särkullbarn, ett barn som inte är gemensamt med den efterlevande, ärver särkullbarnet sin avlidna förälder. Även om det inte hade funnits något testamente hade du alltså ärvt din mammas tillgångar.

Om man enligt ett testamente ska ärva någon behöver man inte godkänna testamentet. Man ärver ändå. Däremot måste man som arvinge godkänna att arvlåtaren vill testamentera sin tillgångar till någon annan, 17:2 ÄB. Hade din mamma valt att testamentera sina tillgångar till din styvfar, hade hon inte kunnat göra det utan ditt godkännande.

Arvinge är den som är släkt med den avlidne. En make är alltså inte en arvinge och behöver inte godkänna sin makas testamente. Det innebär att din styvpappa inte behöver godkänna din mammas testamente. Det är giltigt ändå.

Hoppas du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Cecilia BerneRådgivare