FrågaARBETSRÄTTSjuk 08/03/2018

När måste arbetsgivaren kräva in läkarintyg?

Kan arbetsgivaren göra undantag för en medarbetare att lämna in sjukintyg från dag 15 i ett visst fall? Det är väl upp till arbetsgivaren att bestämma när sjukintyg ska lämnas så länge det är arbetsgivaren som betalar sjuklönen? From dag 15 är det ju Försäkringskassans ärende och då är det förstås en annan sak men från dag 2-14 så är det väl upp till arbetsgivaren att själv bestämma när intyg ska lämnas?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Krav gällande läkarintyg (sjukintyg) finns i Lag om sjuklön. Krav om läkarintyg kan även regleras i kollektivavtal från central arbetstagarorganisation som avses i Lag om medbestämmande i arbetslivet enligt 2§ Lag om sjuklön.

Den första sjukdagen är en karensdag, vilket innebär att varken sjuklön från arbetsgivaren eller ersättning från Försäkringskassan betalas ut till den anställda, 6§ Lag om sjuklön. Från och med andra sjukdagen till och med den fjortonde sjukdagen ska arbetsgivaren betala sjuklön till den anställda om det bedöms att den anställda inte kan arbeta.

Är sjukskrivningen längre än sju kalenderdagar ska den anställda lämna ett läkarintyg till arbetsgivaren för att arbetsgivaren ska kunna bedöma den anställdas rätt till sjuklön och vara skyldig att betala sjuklön till den anställda (8§ 2a stycket Lag om sjuklön).

Dock får arbetsgivaren kräva läkarintyg tidigare än sjunde kalenderdagen om det finns särskilda skäl till det. Lämnar inte den anställda läkarintyg då är inte arbetsgivaren skyldig att betala sjuklön för den del av sjuklöneperioden (den tid arbetsgivaren betalar sjuklön) som intyg saknats, 10a § 1a och 2a styckena Lag om sjuklön. Arbetsgivarens möjlighet att kräva läkarintyg före den sjunde kalenderdagen kan dock även regleras av kollektivavtal, 10a § Lag om sjuklön.

När den anställda varit sjuk längre än 14 dagar ska inte arbetsgivaren längre betala sjuklön, utan då kan den anställda istället få sjukpenning från Försäkringskassan. Arbetsgivaren är skyldig att anmäla anställds sjukskrivning till Försäkringskassan om sjukskrivningen pågår längre än 14 dagar, 12§ Lag om sjuklön.

Sammanfattningsvis kan alltså en arbetsgivare kräva läkarintyg tidigare än den sjunde kalenderdagen om det finns särskilda skäl. Från den sjunde kalenderdagen måste den anställda ha lämnat ett läkarintyg till arbetsgivaren för att arbetsgivaren ska vara skyldig att betala sjuklön. Det kan även finnas kollektivavtal med andra regler som tillämpas före lagreglerna.

Vänliga hälsningar,

Lovisa LundqvistRådgivare