När man kan avtala om ensam vårdnad

Min man och jag ligger i skilsmässa. Vi har en dotter ihop som jag fått ensam vårdnad om, och han har gått med på att jag även ska få ensam vårdnad om vårt kommande barn som ska födas innan skilsmässan kommer ha gått igenom. Har två frågor: 1) Kan vi redan nu ansöka om ensam vårdnad för bebisen i magen eller måste vi vänta tills barnet är fött? 2) Kan han senare ändra sig och kräva delad vårdnad igen om några år? Till saken hör att han har varit våldsam mot mig både fysiskt och psykiskt, och jag har krävt ensam vårdnad av rädsla för att barnen ska råka illa ut annars. Dock inte polisanmält honom, utan jag har lovat att låta bli det om jag får vårdnaden om barnen, och om han söker hjälp för sina aggressionsproblem. Vi har alltså gemensamt skrivit på skilsmässopapper där jag får hela vårdnaden och slipper därför tack och lov vårdnadstvist i nuläget!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om vårdnad återfinns i Föräldrabalken (FB) 6 kap.

Om föräldrarna är gifta står barnet från födseln under vårdnad av båda föräldrarna, FB 6 kap. 3 §. Eftersom att du och din man fortfarande kommer att vara gifta vid barnets födelse innebär detta alltså att ni kommer att ha gemensam vårdnad om barnet till en början. Enligt föräldrabalkens mening “existerar” barnet inte innan det är fött och det är därför inte möjligt att besluta om vårdnaden innan födseln.

Däremot verkar det som att ni är överens om hur vårdnaden ska se ut, vilket innebär att ni vid barnets födsel kan avtala om att det är du som ska stå som ensam vårdnadshavare. Om avtalet är skriftligt och godkänt av socialnämnden, ska det gälla, FB 6 kap. 6 §.

Även om ni beslutar om ensam vårdnad kan ni alltid ändra beslutet i framtiden. Om barnets pappa vill ha gemensam vårdnad mot din vilja krävs dock att han ansöker om detta till domstolen som sedan ska ta ett beslut. Vid domstolens bedömning ska rätten beakta föräldrarnas samarbetsförmåga i frågor som rör barnet, FB 6 kap. 5 §. Dessutom ska barnets bästa vara avgörande för alla beslut som rör vårdnad, boende och umgänge, FB 6 kap. 2a §.

Det är givetvis svårt att med säkerhet säga hur rätten skulle besluta i ert fall, men det faktum att barnets pappa har varit våldsam mot dig och att du känner rädsla för honom kan vara något som beaktas vid bedömningen kring er samarbetsförmåga.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Mikaela LundbladRådgivare