FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt20/02/2018

När kommer enskild egendom inte längre beaktas som enskild egendom?

Hej,

I 2010 fick min fru ett arv på 150.000 kr. från sina morföräldrar som är testamenterat som enskild egendom till henne. Jag hade själv just då ett ganska likartat sparbelopp, plus att jag i någorlunda samband med detta fick 210.000 kr. från en aktieinvestering jag gjort innan vi träffades. Vi enades därför att sätta in hennes arv på min kapitalförsäkring då alla våra pengar skulle gå till vår framtid tillsammans (inga papper skrev dock). Flera hundra aktietransaktioner senare så är kapitalförsäkringen uppe i ett värde av ca. 3.500.000 kr. Jag har också använt våra gemensamma pengar att investera i bolaget jag jobbar på vilket gett mycket bra avkastning (företaget är nu börsnoterat).

Nu är det dessvärre så att vi ska skilja oss och min fru hävdar nu att hennes 150.000 kr. fortfarande ska ses som enskild egendom, trots att de ligger i min kapitalförsäkring och att de inte har lagat separat på något sett rent placeringsmässigt. Jag är en ganska aktiv placerare så det går inte att se var just hennes pengar gått till. Flera hundra uttag har gjorts genom åren till allt från bilar, hus, semestrar och bara vanlig konsumtion samt insättning då jag har bra inkomst och vi ofta har pengar över varje månad.

Frågan är helt enkelt om hon har rätt i att hennes arv fortfarande är enskild egendom? Känns lite "surt" när det är jag genom mina investeringar som byggt det kapital vi har idag. I princip alla övriga insättningar genom åren kommer från mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör skilsmässa och vad som ska vara enskild egendom respektive giftorättsgods vid en bodelning. Det regleras i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Arvet som din fru fick testamenterat till sig med villkoret att det ska vara enskild egendom innebär att pengarna inte ska räknas med vid en eventuell bodelning. Pengarna ska helt och hållet tillfalla din fru då (7 kap. 2 § ÄktB).

Dock för att just pengar ska vara enskild krävs det att pengarna kan urskiljas från andra pengar som är eller kommet att klassificera som giftorättsgods. Det sker exempelvis genom att pengarna finns på ett separat bankkonto. Om arvet inte går att urskilja kan arvet förlora sin karaktär som enskild egendom. Här verkar det som pengarna från arvet har sammanblandats med pengar som kommer att beaktas som giftorättsgods. Att det inte längre går att säga just dessa pengar kommer från arvet. Vilket innebär att arvet (pengarna) inte längre kommer att beaktas som enskild egendom utan som giftorättsgods (se bland annat NJA 1992 s. 773). Dock skulle det vara så att pengarna från arvet går att urskilja skulle det kunna finnas en möjlighet att pengarna fortfarande är enskild egendom, dock verkar det inte troligt här.

För att besvara din fråga är det troligaste att pengarna har förlorat sin karaktär som enskild egendom och därav kommer beaktas som giftorättsgods.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia WedinRådgivare