FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder13/12/2017

När kan man ansöka om fotboja?

Hej, fick idag min dom för grov rattfylla, 1 månads fängelse. Jag har nu tre veckor på mig att överklaga vilket jag nog inte kommer göra men när äger domen laga kraft? När får jag veta om jag kan ansöka om fotboja? Jag har blankt brottsregister, socregister,kronofogden och försäkringskassan men blev arbetslös idag då jag anförtrodde min arbetsgivare detta, jag hade två veckor kvar på min provanställning och har skött mig exemplariskt men han ville inte ha något med någon fotboja att göra, vad kan jag göra nu? Svart att få en ny anställning där man måste börja med att berätta detta. Jag har tre barn,bor i villa och är gift och gjorde ett misstag när jag i en paniksituation satte mig i bilen men har som sagt aldrig haft m polisen Att Göra, får jag ansöka om boja tror du och när iså Fall.

Tack på förhand,

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till oss på Lawline med din fråga.

Bestämmelser om fotboja regleras i lag (1994:451) om intensivövervakning med elektronisk kontroll, som du hittar här.

Kriminalvården kommer att skicka hem ett brev till dig där du kommer erbjudas att ansöka om fotboja

En dom äger laga kraft när du inte längre har möjlighet att överklaga domen. Eftersom du endast har dömts till en månads fängelse har du möjlighet att avtjäna ditt fängelsestraff genom intensivövervakning med elektronisk kontroll, även s.k. fotboja. Efter att domen är fastställd så kommer frivården/kriminalvården att skicka ett brev hem till dig där du erbjuds att ansöka om fotboja.

Du har rätt att ansöka om fotboja men det finns en del förutsättningar som behöver vara uppfyllda för att du ska beviljas en ansökan om att avtjäna ditt fängelsestraff genom fotboja. Det är kriminalvården som avgör om du uppfyller förutsättningarna.

Ett av kraven är att du har eller kan ordna arbete, utbildning eller annan sysselsättning. Även om det verkar som att du saknar denna förutsättning så finns det möjlighet till att uppfylla kravet ändå. Du kan istället delta i ett behandlingsprogram hos frivården istället. Du kommer få träffa frivården för att gå igenom de olika förutsättningar som måste uppfyllas.

Allt gott,

Med vänliga hälsningar

Johan HåkanssonRådgivare