När inträder preskription av fordran?

Hej. Fått en räkning som snart är 2 år gammal. Har dom rätt att kräva detta av oss?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Om det gått flera år utan att en skuld har betalats kan din fordringsägare förlora rätten att kräva pengar av dig. Det kallas preskription och regleras i preskriptionslagen.

Huvudregeln är att en fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan (2 § första stycket preskriptionslagen). Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen exempelvis avser en vara eller tjänst som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk (2 § andra stycket preskriptionslagen).

Preskription kan exempelvis avbrytas genom att fordringsägaren skickar nya krav (5 § preskriptionslagen). Om preskription har avbrutits innebär det att ny preskriptionstid löper från dagen för avbrottet, det vill säga en ny period om antingen 10 eller 3 år (6 § preskriptionslagen).

I ditt fall gäller att eftersom räkningen snart är två år gammal så har preskription ännu inte inträtt, och din fordringsägare har fortfarande rätt att kräva ut sin fordran.

Vänliga hälsningar

Stina JanssonRådgivare