När inskränker gåvan på laglotten?

Kan min sambo 85 år skänka 10% av sin andel i vår 50/50%ägda bostadsrätt till mig utan att hans son kan hävda att han blir berövad på del av sitt arv.Han vill inte vänta med att ta ut arvet vid ev frånfälle och jag blir alltså tvungen att sälja. Vid 60%ägande kan jag lösa ut honom.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Gåvor och testamenten får inte inskränka på en bröstarvinges laglott.
En sådan laglott utgör 50 % av arvslotten. Det innebär att din sambo kan ge och testamentera bort halva sin halva del i huset till dig. 10 % går därför utmärkt.

Jag vill gärna rekommendera att din sambo istället upprättar testamente till förmån för dig och du kan då behålla 75 % av huset. Om han anger i testamentet att du ärver honom med fri förfoganderätt kommer den delen du ärver att gå tillbaks till hans arvingar den dagen då du går bort.

Ett testamente kan man skriva själv men det är alltid fördel att få hjälp. Återkom gärna om ni önskar information om hur man upprättar ett sådant.

Lycka till!

Jennie NilssonRådgivare