FrågaARBETSRÄTTSjuk 19/02/2018

När har man rätt till sjuklön?

Jag har börjat ett nytt arbete som barnskötare, fast vikarie 11 månader. Blev sjuk under min andra arb.vecka. Chefen säger att jag inte får någon sjuklön, för det ska man ha arbetat 12 dagar. Kan det stämma? Kollektivavtal finns. Arbetsgivaralliansen branch-och löneavtal Skola/Utbildning 2014-2018.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regleringar kring sjuklön finns i sjuklönelagen (SjLL).

En arbetstagares rätt till sjuklön gäller från och med den första dagen av anställningstiden. Är den avtalade anställningstiden kortare än en månad inträder dock rätten till sjuklön endast om arbetstaagaren tillträtt anställningen och därefter varit anställd fjorton kalenderdagar i följd (3 § SjLL).

Ett avtal (t.ex. ett kollektivavtal) som innebär att arbetstagarnes rättigheter enligt sjuklönelagen upphävs eller inskränks är ogiltigt i den delen, såvida det inte ger arbetstagaren fördelar. Sedan finns det dock några undantag från detta, dvs. då kollektivavtal får göra avvikelser från sjuklönelagen. Dessa avvikelser rör däremot inte regleringarna kring vid vilken tidpunkt man har rätt till sjuklön och därmed inte relevant för din situation (2 § SjLL).

Slutsatsen av ovan är alltså att du har rätt till sjuklön, då din anställningstid har börjat och då det rör sig om en anställning om elva månader. Nu har jag inte någon större kunskap om vad som regleras i kollektivavtalet som finns på din arbetsplats, men enligt ovan kan ett kollektivavtal inte undanta regleringarna kring när rätten till sjuklön börjar.

Är du med i ett fackförbund råder jag dig att kontakta det.

Vänligen,

Melina TrydegårdRådgivare